Vijf adviezen voor internetschrijvers

schrijven voor het web.JPG

Even de foldertekst op internet zetten en klaar zijn we…? Die tijd is voorgoed voorbij! Tegenwoordig heeft de verenigingsprofessional veel aandacht voor de leesbaarheid van de website. Maar toch blijft vaak onduidelijk hoe je doelgericht en op een goede manier voor het beeldscherm kunt schrijven. In dit artikel geven we vijf handige adviezen.

Wilt u dat uw website meer bezoekers trekt? En wilt u dat ze blijven lezen in plaats van snel weer weg te surfen? Wie lezers van een website wil boeien, moet eerst weten hoe mensen eigenlijk lezen. Een mooie roman of een spannende detective lezen gaat als volgt: je begint op pagina 1 en je leest door zolang je tijd en zin hebt. De volgende keer ga je verder op de bladzjde waar je was gebleven.
Gebruikers van internet vertonen ander leesgedrag. Ze hebben haast, zoeken gericht naar informatie en willen – letterlijk! – binnen 12 seconden zien wat uw website hen te bieden heeft. Dat stelt specifieke eisen aan de teksten op uw website.

1 Geef alleen informatie die ertoe doet
Het belangrijkste is misschien wel, dat op uw website alle informatie ter zake doet: geen welkomstwoord op de home page dus, hoe aardig ook bedoeld. De lezer wil informatie, geen plichtplegingen. Verder moet alle informatie op uw website in dezelfde richting wijzen: tegenstrijdigheden brengen de lezer van de wijs. Beperk uw teksten daarom tot duidelijke en interessante informatie waar de lezer wat aan heeft.

2 Gebruik per pagina de goede tekststructuur
Daarnaast moet de informatie een goede structuur krijgen. Wat dat betreft is een website vergelijkbaar met de elevator pitch: op elk scherm moet de boodschap in één zin duidelijk en aantrekkelijk verwoord zijn. Aan de geïnteresseerde lezer moet direct duidelijk zijn waar het over gaat en waar eventueel meer, gedetailleerder informatie over het onderwerp te vinden is.

3 Gebruik de juiste schrijfstijl
Onderzoek wijst uit dat bezoekers van een website de teksten op internet scannend lezen. Daar moet de schrijfstijl op worden aangepast. Maak in je webteksten gebruik van
• raak gekozen paginatitels
• informatieve tussenkopjes
• overzichtelijke opsommingen
• een goede beginzin per alinea

4 Gebruik de juiste opbouw
Een bezoeker kan op willekeurig welke pagina binnenkomen op uw website. Om die reden moet elke webpagina zelfstandig leesbaar zijn en moet de website als geheel de juiste opbouw hebben. Een doordacht gebruik van interne links tussen de verschillende pagina’s op uw website maakt dat u beter vindbaar bent voor Google en andere zoekmachines. De beroemde, beruchte kreet lees verder voegt inhoudelijk niets toe en is daarom af te raden. Zorg liever voor heldere links die iets toevoegen aan de inhoud. Ook het indexeren van pagina’s op uw website, het toevoegen van trefwoorden waarop u gevonden kunt worden, is een belangrijk middel.

5 Kleinschalig gebruikersonderzoek
Tot slot is het aan te raden om zelf een kleinschalig usability onderzoek op touw te zetten: bedenk vijf vragen of casussen waarmee bezoekers naar uw website kunnen komen en probeer eens uit hoe snel ze bij de door hen gewenste informatie terechtkomen. Op die manier krijgt u goed in beeld waar de structuur en de teksten op uw website verbetering behoeven.

Wilt u ook betere webteksten schrijven? Wilt u grondig advies over de teksten op uw website? Wilt u de klantwaardering van uw website in beeld krijgen? Meld u zich aan voor de onze training Schrijven voor het web.