Bedrijfsmatige communicatie

Eens per week bezoek ik een oude man bij mij in de buurt. Ik ken hem al jaren, ging vroeger in de zomervakantie altijd helpen op zijn boerderij, met hooien bijvoorbeeld en met het verzorgen van de dieren. Nu is hij 91 jaar en zit hij de hele dag in zijn oude stoel bij de haard. Lopen is moeilijk voor hem en hij wordt ook al flink doof. Niks om je voor te schamen op zijn leeftijd, maar zelf ontkent hij het in alle toonaarden. Hij is meer van het type “Ik hoor nog prima zonder wandelstok”.

Ik moet hem ook steeds vaker dezelfde dingen vertellen, hij vergeet dingen steeds sneller. Dus hij vraagt me iedere keer hetzelfde en ik vertel hem iedere keer hetzelfde: over hoe het thuis is, waarmee ik bezig ben en wat ons bedrijf Communicatietrainers.nl doet. Hij weet niet wat een communicatietrainer is - we hebben een cultuurverschil te overbruggen - dus ik vertel hem iets over onze presentatietraining en dat de deelnemers zelf altijd zeggen dat ze er zoveel aan hebben gehad. Over onze cursus Correct Nederlands en hoe nuttig dat voor veel mensen is: na afloop schrijven ze met veel meer gemak, sneller en zonder fouten. Over de bedrijfscommunicatieve adviezen die we aan bedrijven geven.

Deze man van 91 heeft ervoor gezorgd dat we in onze adviezen over bedrijfscommunicatie weer een beetje meer eenvoud nastreven, meer emotie en de menselijke maat. Afgelopen week liet ik hem namelijk de advertentie zien die we in een gemeentegids hadden laten zetten en ik las voor: “Communicatietrainers.nl - voor al uw bedrijfsmatige communicatie”.

“Van wie is dat nou weer”, was zijn eerste korzelige reactie. Hij hees zich overeind toen hij begreep dat het over ons bedrijf ging en hij ging de tekst zelf nog eens hardop voorlezen: "Communicatietrainers.nl - voor al uw bedrijfsmatige complicatie. Nou ja, dan hadden ze mij beter kunnen inhuren. Ach jong, vroeger, toen ik nog agrarisch voorlichter was bij de CHV, dat was nog voordat ik de boerderij overnam, toen zaten we gewoon gezellig te kletsen, borreltje erbij en alles marcheerde prima.”

© Uriël Schuurs
12 januari 2012

Bent u geïnteresseerd in modernere vormen van bedrijfscommunicatie, neemt u dan eens een kijkje in ons trainingsaanbod.